Çalıkuşu

KİTABIN ADI:ÇALIKUŞU
KİTABIN YAZARI:REŞAT NURİ GÜNTEKİN
YAYIN EVİ VE ADRESİ: İNKILAP YAYIN EVİ
ANKARA CADDESİ,NO:95
SİRKECİ 34410 İSTANBUL

1.KİTABIN KONUSU:REŞAT NURİ GÜNTEKİN bu romanında küçük yaşta annesini ve babasını kaybeden genç bir öğretmenin hayatını,aşkını ve Anadolu halkının sorunlarını ,yaşantılarını anlatıyor.
2.ROMANIN ÖZETİ:
Bir subay kızı olan Feride küçük yaşlarda önce annesini sonra da babasını kaybeder.Annesini ve babasını kaybeden Feride Erenköyü’nde,Kozya Tağı’ndaki Besime teyzesinin yanında büyür.
Notre Dame de Sion Fransız Kız Lisesi’nde okur. Feride yaramazlıklarından dolayı okul da arkadaşları tarafından<Çalıkuşu>
Diye çağrılır.
Teyzesinin oğlu Kamuran, bu yaramaz kızdan çok hoşlanır ve Feride’ye aşık olur. Feride ile Kamuran iyi anlaşırlar ve zamanlarını birlikte geçirmeye başlarlar. Kamuran, Feride’ye kendisini sevdiğini ve evlenmek istediğini söyler. Feride ‘de onu sevmektedir ve Kamuran ile evlenmeyi kabul eder. Fakat evlenmeden birkaç gün önce bir kadın Feride’ye ,Kamuran’ın İsviçre’de iken Münevver adında hasta bir genç kadını sevdiğini ve ona evlenme sözü verdiğini söyler. Kadın,Feride’ye mektupları verir. Feride mektupları okuduktan sonra Kamuran ile evlenmekten vazgeçer ve köşkten kaçar. Bir dadının evinde kalmaya başlayan Feride, artık hayatına yeni bir yön vermek zorunda kalır.Bunun için Feride,Anadolu’da öğretmenlik için başvuru da bulunur. Feride Zeyniler Köyü denilen ıssız,ulaşımı zor hiç bir öğretmenin gitmek istemediği bir yere tayin edilir. Burada birçok zorluklarla karşılaşan Feride artık başından geçenleri bir deftere not etmeye başlar. Bu köyde öğrencileri onun en yakın arkadaşları olmuştur. Öğrencilerini çok seven Feride özellikle Münise adlı öğrencisini çok sever ve onu evlat edinmek ister. Münise köylünün hiç sevmediği bir kadının kızıdır. Münise’nin annesi başka birini sevdiği için ,Münise’nin babası ondan boşanır ve köyden başka bir kadınla evlenir. Münise annesinin yanında kalmaktadır ve babası da arasıra kızını gizlice ziyaret eder. Feride uzun uğraşlar sonunda Münise’yi evlat edinmeyi başarır ve ikisi beraber yaşamaya başlarlar.
Bir gün hırsızlık yaparken yaralanan birisini köye getirirler. Feride yaralığı tedavi eden ,yaşlı bir doktor ile tanışır. Doktor Hayrullah Bey Feride’yi çok cana yakın bulur ve hemen birbirleri ile kaynaşırlar. Doktor Bey ,Feride’nin burada çektiği zorlukları görür ve daha iyi bir yere nakledilmesi için elinden gelen çabayı gösterir. Bir süre sonra bir denetleme sırasında Feride’nin öğretmenlik yaptığı okul kapatılır. Feride bunun üzerine Zeyniler Köyü’nden ayrılmak zorunda kalır. Feride’nin yeni tayin yeri ise İl Merkezindeki Kız Öğretmen Okulu dur. Burada Fransızca öğretmeni olarak göreve başlar. Feride çok güzel bir kız olduğu için gittiği her yerde güzelliğiyle dikkatleri çekmektedir. Öğretmenlik yaptığı süre içinde evlenme teklifleri alan Feride bu tekliflerin hiçbirini kabul etmez.
Daha sonra Feride Kuşadası’nda bir okula tayin edilir. Doktor Hayrullah Bey’de emekli olmuş ve Kuşadası’na yerleşmiştir. Hayrullah Bey Feride’yi kızı gibi sevmektedir. Feride’yi her fırsatta kanatları altına almakta ve onu bütün kötülüklerden korumaktadır. Feride’nin evlat edindiği Münise iyice büyümüş ve güzel bir kız olmuştur.
Hayrullah Bey’in uzak bir köye, hastaya gittiği bir sırada Münise hastalanır. İlk başta nezle sanılan hastalık difteridir. Münise hastalığının anlaşılmaması sonucu hayatını kaybeder. Münise’yi çok seven Feride’nin dünyası yıkılır. Feride’yi, Hayrullah Bey teselli eder. Münise’nin de ölmesi sonucu Feride ile Hayrullah Bey hakkında, çevredeki dedikodular iyice artar. Bunun üzerine Hayrullah Bey, çevrenin dedikodusundan kurtulmak ve Feride’ye laf gelmesini önlemak için Feride ile kağıt üzerinde bir evlilik yapar. Evlendikten bir süre sonra yaşlı birisi olan Hayrullah Bey vefat eder. Hayrullah Bey ölmeden önce ,Feride’nin yaşadıklarını yazdığı defterini okumuş ve Feride’nin başından geçenleri öğrenmiştir. Hayrullah Bey ölmeden önce Feride’den ailesinin yanına dönmesi için söz almıştır. Feride’nin kaybolduğu sandığı defterini, Hayrullah Bey bir zarfın içine koyarak zarfın Kamuran’a verilmesini vasiyet etmiştir. Feride , Hayrullah Bey’in vasiyetini yerine getirmek için zarfın içinde ne olduğunu bilmeden bu emaneti Kamuran’a teslim eder. Kamuran, Feride’nin dönmesine çok sevinir. Feride birkaç günlüğüne izin alarak gelmiştir. Bu arada Kamuran evlanme sözü verdiği Münevver ile evlenmiştir ama kadın hasta olduğu için kısa bir süre sonra ölmüştür. Kamuran zarfın içindeki defteri bir gece sabaha kadar okuduktan sonra ,Hayrullah Bey’in yazdığı tavsiyeleri yerine getirmeyi , Feride’yi bir daha ne pahasına olursa olsun elinden kaçırmamağı kafasına koymuştur. Feride ‘nin gideceği gün Kamuran güya onu almak için gelen arabadan iner. Feride ‘yi bir daha elinden kaçırmamaya kesin kararlıdır. Feride’ye hala kendisini çok sevdiğini söyler ve gitmemesi için Feride ‘ye yalvarır. Feride’nin, Kamuran’a olan aşkı bitmemiştir ve Kamuranı sevmektedir.Feride gitmekten vazgeçer ve bir daha ayrılmamak üzere evlenirler.

3.ANA FİKİR:Romanda Anadolu insanının ne zor şartlar altında bulunduğu anlatılıyor. Bazı toplumsal sorunlara değinilmiştir. Bunlardan bazıları Anadolu’da ki ulaşım,haberleşme ve iletişim dir.
Bir genç öğretmenin ne pahasına olursa olsun zorluklar altında görev yapması ,ülkesine hizmet etmesi,bu zorluklarla yılmadan mücadele etmesi, yurdumuzu kalkındırmak isteyen gençlerimize bir örnektir. Vatanımızın çıkarlarını kendi çıkarlarımızdan daha üstün tutmalı ve bayrağımızın dalgalandığı her yerde , zorluklardan yılmadan çalışmalı ve ülkemizin hiçbir yerini ayırmaksızın kalkındırmalıyız.

4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:

FERİDE:Küçük yaşlarda annesini ve babasını kaybetmiş,teyzesinin yanında büyüyen; çok güzel,canayakın , yaramaz bir kızdır.
KAMURAN:Verdiği sözü tutan ,yakışıklı bir gençtir. Feride’yi çok sevmektedir.
MÜNİSE:Sevimli cana yakın ,süsüne düşkün,güzel bir kızdır. Küçük yaşta anne ve babası birbirinden ayrılmış ve Feride tarafından evlat edinilmiştir.
HAYRULLAH BEY:Yaşlı bir doktor olan Hayrullah Bey başkalarının yardımına koşan ve zorluklara rağmen insanların hayatlarını kurtarmak için görevini en iyi şekilde yapan birisidir.


5.KİTAP HAKKINDAKİ ŞAHSİ GÖRÜŞLER:

Yazar; sade ve akıcı bir üslupla olayları dile getirmiştir. Romanda duygusallığın ön planda olması okuyucu kitlesini de artırmaktadır. Anadolu’nun insanının sıkıntıları ,İstanbul’da eğitim görmüş bir kızın yaşadıkları ile çok güzel bir şekilde anlatılmıştır.


6.YAZAR HAKKINDA KISA BİLGİ:
Reşat Nuri Güntekin; İstanbul’da Üsküdar’da doğdu(1889). Askeri Doktor Nuri Bey’in oğludur. Çanakkale’de ilk öğrenimini yaptı. Galatasaray Lisesi’nde bir yıl okuduktan sonra İzmir’deki Fransız Okulu’na girdi. İstanbul Edebiyat Fakültesi’ni bitirdi(1912). Uzun yıllar liselerde edebiyat öğretmenliği yaptı(1913-1930);Milli Eğitim Bakanlığı müfettişi oldu(1931);Çanakkale miletvekili seçildi(1939-1944);UNESCO’da Türkiye temsilciliği, Paris’te kültür ateşeliği görevlerinde bulundu. Emekliye ayrıldıktan sonra,yeni eserlerini hazırlarken yakalandığı kanserden öldü(1956);cenazesi uçakla getirilip Karacaahmet Mezarlığı’na gömüldü.

129 yorum:

mackiest dedi ki...

aKıcı Roman ama Fazla sürükLeyiCi deGl

kitapkurtu dedi ki...

çok güzel bir roman okumanızı tavsiye ederim...

Adsız dedi ki...

ÇOK GÜZEL ÖDEVİMİ YARDIM EDERİM TŞKKR
EDRM:):)

Adsız dedi ki...

Bence kitap hem çok güzel hem çok akıcı Harika bir kitap hiç üşenmeden 5 kere okudum 4 GÜNDE :) filmini izlemenizi tavsiye ederim..

Adsız dedi ki...

çok güzel okuyacağım bu kitabı

modacı dedi ki...

süper kitap

Adsız dedi ki...

Okuyamadım nerelerden alınabilinir ? filmi çok güzel ama :D

Unknown dedi ki...

çok güzel kitap kesinlikle okunmalı

Adsız dedi ki...

çok güzel tavsiye ederim arkadaşlar

Adsız dedi ki...

çok güzel tavsiye ederim

Adsız dedi ki...

Harika bir roman kitapi cok guzel dizisi de her kese tavsiye edrm kesinlikle izleyin odevlerime de cok yardimci oluyo.

Adsız dedi ki...

harika bir roman herkesin okumasını isterim




Adsız dedi ki...

Evet çok güzel bir kitap türkçe performans için alıp okumuştum herkese tavsiye ederim

Adsız dedi ki...

Bence cok sacma

Adsız dedi ki...

çok güzel bir kitap herkeze tavsiye ederim kitap okumayı sevmezken kitap kurdu oldun valla

Adsız dedi ki...

performans ödevimde çok yardımcı oldu teşekkürler bu arada kitap mükemmel :D

Adsız dedi ki...

arkadaşlar ben kitabı pek beğenmedim. akıcı ve sürükleyici ama kitapta çok eski kelime var veolaylar yavaş ilerliyor

Adsız dedi ki...

çok beğendim

Adsız dedi ki...

Çok güzeldi çok beyendim

Adsız dedi ki...

harıkaa bır kıtap :D

VforVendetta dedi ki...

Kitabı okuyamadım ama yarın yazılım var bu kitaptan bu özetin yararlı olacagını düşünüyorum :D

zeynep dedi ki...

abi çok güzel yaharika çoksevdimperşembe günü sınav vaaaaaaaaaaaarrr

Adsız dedi ki...

Ödeve yardım ettiniz Sizlere tşkür ederim kardeşlerim :D :) :P

Elina dedi ki...

Cok cok guzel bir kitap askin ne kadar guclu oldugunu gordum. Simdi dizi sini izliyorum dizide feride ve kamran ikiside cok guzeller

Adsız dedi ki...

çok iyi yhaa

Adsız dedi ki...

çok güzel yaa

inci dedi ki...

çokk güzel bir kitap herkeze tavsiye ederimmm kitabın sayeside ödevimi yaptım...

Adsız dedi ki...

çok güzel yaaa..

İncici Bağyan dedi ki...

Teşekkür ederim çok işime yarıycak :)

çalıkuşu dedi ki...

çalıkuşu çok güzel bir kitap . okuyun bence . filmini izleyin kesinlikle. reytingi artsın lütfen

Adsız dedi ki...

Çok güzel bir roman diyorlar okuyalım İnşallah güzeldir.

Adsız dedi ki...

HİÇ GÜZEL DEĞİL

Unknown dedi ki...

bu bizim 2013 yılının çalıkuşu öyküsü degğil burakla fahrıye bu kitanı en bi güzel oynuyor ve mükemmel sürüklüyor :)))))

Adsız dedi ki...

Çok güzel bir roman aşkï nasılda güzel anlatıyor...

Adsız dedi ki...

kitabını beğenmedim ama dizisi güzel lütfen herkes izlesin ve reytingleri artsın

Adsız dedi ki...

Tesekkür ederim çok sagolun.....:-P

Adsız dedi ki...

ÇOK GÜZEL BİR ROMANNN

Adsız dedi ki...

çok iyi bir roman ve çok güzel özet çıkarılmış yazılıda yaparım inş :D

Adsız dedi ki...

Harika bir roman ben kitap okumayi fazla sevmezdim ama simdi hastasi oldum:-) O:-)

Adsız dedi ki...

ben okudum çok güzel tavsiye ederim ama 30 lira

Adsız dedi ki...

çok sağolun

Adsız dedi ki...

Çok teşekkür ederim ödevimde yardımcı oldu

Adsız dedi ki...

KONUSUNU FİLAN BİLMEM AMA ÖDEVE LAZIMDI İŞE YARADI

Unknown dedi ki...

kitap bence süper ağladığım yerlerde oldu ama çok ustaca yazılmış bir romandır

Adsız dedi ki...

Saolun odevime yarrdim ettini tesk...

Adsız dedi ki...

Buse özçivitcim ilk önce böff sonralıkla ıyyy bu nasıl bir yorumdur abi .

Sen ve ben dedi ki...

Kıtap gercekten cok guzel okumanızı tavsıye edrım

Unknown dedi ki...

Bencede buse özçivit bi yazmayı öğren bence.romanda güzel bi eser ..

Adsız dedi ki...

kitap neden aşk hikayesi dışında baskıcı şekilde kalmış anlamış değilim bence yozlaşmanın zirvesini anlatmaktadır kiralık konak gibi

Adsız dedi ki...

Çok beğendim 3 kere okudum çalıkuşunu kesinlikle tafsiye ederim 😁😁😁👍👍👍👏👏👏✌✌✌

Adsız dedi ki...

çok iyi bi kitap ama yarın sınav var bu kitaptan hiç okumadım bi bu özeti bakalım yarın ne bok yiyecez hadi hayırlısı işşallah işime bu özet yarar :D

Adsız dedi ki...

Çok güzel bir roman :) Sümeyye

Adsız dedi ki...

yaa ben çok beğendim

Adsız dedi ki...

Çok güzel bir eser tavsiye ederim✅😏✅✔✔✔💢^_^

Unknown dedi ki...

saçma kitap

Adsız dedi ki...

çok muhteşem bir kitap, bu kitabı okumanızı tavsiye ederim

Adsız dedi ki...

hiç güzel değil

Adsız dedi ki...

kitap çok güzel herkese tavsiye edrim

Adsız dedi ki...

kitap süper herkese şiddetle tavsiye edrim

rozerin dedi ki...

kitap çok güzel

Adsız dedi ki...

Güzel bir kitap

Adsız dedi ki...

Super

Yasmin dedi ki...

Çok güzel olmuş ben de filmini izledim. 2 kere evet benimde ağladığım bölümler oldu çok ama çok beğendim.Herkese tavsiye ederim

Yasmin dedi ki...

Evet çok güzel bir kitap hem okudum.Hemde izledim.Herkese tavsiye ederim.çok ama çok beğeneceksiniz☺😊☺

Unknown dedi ki...

Kitabı okuyamadım... Ama özeti süper yazılmış. Çok yardımcı oldu. İnşallah bir gün alır ve okurum. Bence herkes de okumalı :)

Unknown dedi ki...

Okudugum en güzel kitap muhakkak okunması lazım

Adsız dedi ki...

Güzel bir kitap, tavsiye ederim.😊😊😊

Adsız dedi ki...

Güzel bir kitap, tavsiye ederim.😊😊

fen liselee dedi ki...

Ben ve benim gibi yarın bu Romandan sınavı olupta son gün özetini okuyanlara selam olsun

selin dedi ki...

ödevimi yapmamda çok yardımcı oldu teşekkürler

Adsız dedi ki...

Özet çok iyi yapılmış. Yalnız karakter analizleri biraz daha geliştirilmeli.

Adsız dedi ki...

Muniseye aşik telini bilen atsin insgram kullanici ismi ne

Adsız dedi ki...

işime yaradı tsk

unknow dedi ki...

İyi bir ozet olmus elinize sağlik

unknow dedi ki...

İyi bir kitap ozeti olmus elinize sağlik

Anarşist dedi ki...

Bi Komünist Manifesto veya Che Guevara Savaş anıları olmasada iyi

Unknown dedi ki...

Tüm sınıf okuyo %99.9 sevmiyo :(

Kader EsraAA dedi ki...

Offff güzel bir kitap ama hoca sınavda soracak bu kadar özet tam detaylı değil herale☺

Adsız dedi ki...

Gnçler kitabın başları sıkıcı ama ortalara doğru akıcılaşıyor okumanızı şiddetle tavsiye ederim.

Adsız dedi ki...

yazili icin gelenlerdenim :D

Adsız dedi ki...

NAPICAM BEN HİÇ BAŞLAMADIM

Adsız dedi ki...

muhteşem ötesi bir kitap nasıl bitti anlamadım çok sürükleyici

kitap kelebeği dedi ki...

muhteşem ötesi bir kitap nasıl bitti anlamadım çok sürükleyici

Adsız dedi ki...

Harika bir kitap sizde çok iyi özetlemişsiniz kesinlikle okuyun!!😍

Adsız dedi ki...

2018 in ilk yorumu olsun


konya

İsYaNqAr BiR QeNç01 dedi ki...

idare eder.

Unknown dedi ki...

Kitabı okumadım ama yarın sınav var bakalım ne olacak

Adsız dedi ki...

ben bunun kitabını okudum kızın anne babası ölmüyor ve kamran ona aşık değil sonradan aşık oluyor Feridenin oynadığı bir oyundan dolayı ve feridenin başka yere gitmesinin sebebi kendi kaçtığı için burdaki özet pek olmamış arkadaşlar kitap çok güzel gidin okuyunnn ♥

Adsız dedi ki...

Bu kitabı çok beğendim.Bu kitabı tüm reşat nuri okurlarına ve Benim Kameranım Furkana gönderiyorum.😉

Adsız dedi ki...

Özette ufak hatalar var gördüğüm kadarıyla. Gerisi güzel

Adsız dedi ki...

asla okumayacağım, içest ilişkinin ne denli normalleştirildiğinin belgeleşmiş hali olan kitap. rezillik

Unknown dedi ki...

Çok Güzel Sizlere Tavsiye Ederim.

Unknown dedi ki...

Çokgüzel ama biraz uzun ve çok olmamışmı defterim bitti yaaaaaaa
🇹🇷 😂🙆🍗 Ellerim kooopptttuuuu

Unknown dedi ki...

çok güzel bi kitap ödevimdede yardımcı oldunuz tşk ederim

Adsız dedi ki...

guzel :D


ÇALIKUŞU dedi ki...

guzel :D


Adsız dedi ki...

kafiye yetersizliği :(

Adsız dedi ki...

Ben kitabı okudum ve özet gayet iyi olmuş ayrıca her kitap olduğu gibi özet geçirilemez tam olmasın istiyorsanız bi zahmet kitabı alın da okuyun!!

Unknown dedi ki...

Vav

Unknown dedi ki...

roman güzel

Adsız dedi ki...


Özette ufak hatalar var gördüğüm kadarıyla. Gerisi güzel

Unknown dedi ki...

Yarın sınav var kitabım 85 syfdayfım özeti okudum inş işe yarar

Unknown dedi ki...

Emeğine sağlık

Unknown dedi ki...

Kitata okul ismi farklı burada farklı ve şehir ismindede öğle

Adsız dedi ki...

Cok uzuuuuuuuuunnnnnnn

Unknown dedi ki...

Bence ozetler hicbir zaman okundugu kadar etkili olmaz. Yine de emegine saglik

Adsız dedi ki...

şu kitap saçma vs diyenler gerçekten güzel romandan hiçbirşey anlamayan -11 yaş çocuklardır eminim.

Adsız dedi ki...

Güzel işte
😂😂

Adsız dedi ki...

özette ciddi yanlışlıklar var

Adsız dedi ki...

Yarın sınavım var bu kitaptan kitabı 1 gün içinde okuyamadım için özeti de. Daha fazla işimi gördü

Adsız dedi ki...

bu kitaba 55tl verilir

Adsız dedi ki...

gercekten cok guzel ozet elinize saglik .....

Unknown dedi ki...

Kitabın gerçeği bende var ancak gerçekten çok sıkıcı oluyor bir yerden sonra.

Adsız dedi ki...

3 kere okudum sınavda yardımcı olacağına inanıyorum müthiş 10 numara 5 yıldız:):):):):):):)

Unknown dedi ki...

Yarın sınavım var kitabı okuyamadım bu çok yaralı oldu teşekkürler.

Adsız dedi ki...

TEŞEKKÜRLER ARKADAŞLAR BU BENİM SINAVIMDA CIKTI ÇOK AMA ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM...

emineaminearli dedi ki...

kitap bir harika

Unknown dedi ki...

Çok güzel



Adsız dedi ki...

çok güzel bir kitap özet içinde tesekkurler

Unknown dedi ki...

Güzel ama biraz kısa. Kamuran değil bu arada Kâmran. Feride Gülbeşeker lakabını nerede aldı biliyo musun

Adsız dedi ki...

💗💗💗💗👍👍👍çok güzel bir Roman

Unknown dedi ki...

eyvallah yaa çok güzel yazmıssın ellerine sağlık

Adsız dedi ki...

En sevdiğim kitaplardan biri Reşat Nuri'nin Çalıkuşu' sudur. Atatürk'ün başucu kitabıdır aynı zamanda tarihin yansıması bu roman. Okurken hiçbir şey hissetmemek, hayran kalmamak elde değil. Bir solukta okunacak sayılı eserler arasında yer aldığına inanıyorum. Ve herkesin okumasını tavsiye ediyorum. Böyle eserler fikir dünyamızı çok etkiliyor; umarım böyle etkileyici, sürükleyici romanların devamı da gelir.

Adsız dedi ki...

Harika bir site. Kitabı okuduğumda hiçbirşey anlamamıştım. Burayı okuyunca anladım. Teşekkürler.

ankara düğün fotoğrafçısı dedi ki...

çok teşekkürler

Adsız dedi ki...

kitabı okudum ama anlamadım bence güzel bir eser değil okulda ödev olarak veriliyor günümüz koşullarında uygun değil gençler okumaktan soğuyor...

anonoim dedi ki...

müq müq

Adsız dedi ki...

sagolun emek verip yazmışsınız çok yardım ettiniz

Adsız dedi ki...

Çok teşekkür ederim